Ștefan Leța, zece sezoane în tricoul fotbalului slătinean - Arena Olteana

Latest

Singurul ziar de sport din Olt

Pagina microbistilor
Aici gasesti istoria fotbalului din acesta zona

Ștefan Leța, zece sezoane în tricoul fotbalului slătinean

 


Ştefan Leţa s-a născut la data de 19 aprilie 1956 în comuna Grojdibod, judeţul Olt. Fostul mijlocaş al echipelor Progresul Corabia, Energia Slatina, I.P.A. și  Metalurgistul,  a fost un jucător reprezentativ pentru fotbalul din Olt în anii 70 şi 80.  A debutat în fotbal în anul 1971 la C S S Bucureşti. Antrenorul care i-a descoperit talentul a fost   Gheorghe  Capac,  cel  care l-a recomandat la Abataorul București.  In perioada 1977 – 1979 a jucat la Progresul Corabia.   

       

Suntem în vara  anului 1979, colaborarea dintre  Dinamo București și fotbalul slătinean se apropie de final. Clubul bucureștean nu mai   trimite jucători la Slatina, așa că oficialii de la Dinamo Slatina își îndreaptă privirea spre echipele din județ. Prima țintă este Progresul Corabia o echipă formată numai din localnici ce avusese un sezon foarte bun, 1977-1978. Se  formase o echipă de excepție care domina competiția.  In prima parte a campionatului  respectiv Progresul termină pe primul loc și câștigă fără probleme  duelul cu Viitorul Scornicești. La final, se clasează pe locul trei după Viitorul Scornicești și  Flacăra Moreni echipe ce și-au disputat promovare.

 

 

”După ce am terminat 8 clase am plecat la București la Școala Profesională. Acolo am debutat în fotbal la CSS după care m-am transferat la Abatorul București. Am trăit cele mai frumoase momente ale mele ca jucător în  capitală. Este suficient să amintesc numele echipei -  Abatorul. Din păcate nu am știut  să-mi gestionez șansele. Tânăr, fără minte am făcut câteva prostii, nu vreau să detaliez, care i-a determinat pe părinții mei să vină la București să mă ia acasă la Corabia tocmai când eram pe lista Rapidului împreună cu Rontea și Ion Ion. Bucureștiul fiind foarte    periculos pentru un tânăr venit din provincie, au considerat că este mai bine să joc acasă la Progresul și astfel aventura mea în capitală s-a încheiat” povestește Ștefan Leța

 

Optarul echipei

 


Legitimarea lui Ștefan Leța la Oltul Slatina (numele echipei la startul ediției 1979-1980)  s-a făcut într-un moment în care echipa slătineană a avut un sezon mai puțin reușit.Mijlocașul central Ștefan  Leța  a  primit tricoul cu numărul 8 și nu l-a mai cedat decât foarte rar până la final . In  vara  lui  1979  au mai  venit  Barbu Nica, Petre Maereanu  și  Vasile Bârțan.   Prima decepție a venit destul de repede . In ediția 1979-1980,     Energia , noua denumire a echipei, s-a clasat pe locul 15 și  a luat drumul diviziei C.

 

 

”La Slatina am fost legitimat în iulie 1979, Nelu Diaconu a venit la Corabia după noi, echipa se afla în cantonament la Severin. După un an Energia a retrogradat, a fost o mare dezamăgire  pentru  toți. Am rămas în formulă completă și după numai un sezon am reușit să revenim în Divizia B. La Slatina am fost iubit de suporteri, aveam publicul nostru, chiar dacă și F C Olt juca aici. M-am înțeles bine cu toți antrenorii pe care i-am  avut. Ion Cîrciumărescu îmi spunea înainte de meci să joc ce știu eu, eram singurul care nu avea sarcini de joc. In vara anului 1982 l-am  adus la Slatina și pe fratele meu, Marian. Prima dată nu prea i s-au acordat șanse, îmi reproșau că toate baloanele trimise de mine erau către el. Mai târziu fratele meu a devenit principalul marcator și după două sezoane la Slatina, l-au luat cei de la F C Olt. Florin Halagian a vrut să mă aducă la Scornicești  odată cu    Marian Popescu,  îmi spunea că vrea să facă un mijloc Popescu- Eftimie-Leța. Nu m-am dus, la ce jucători erau acolo mi-a fost teamă că nu joc ” continuă Ștefan Leța.

 

 

Parțial aveau dreptate cei care îl acuzau pe Ștefan că îl caută cu pase pe fratele său, însă, se întâmpla și invers. Iată ce scrie trimisul ziarului Sportul in noiembrie 1983 după meciul I.P.A Slatina – F C M Brașov 1-1 ” I.P. Aluminiu a înscris singurul gol în minutul 14 prin Ștefan Leța care după ce a primit o pasă cu călcâiul de la fratele său    Marian Leța a înscris cu un șut puternic pe jos la firul ierbii”

 

 

Vă prezentăm cele două formații din partida respectivă și comparați cu ce oferă astăzi eșalonul doi.

I.P. A.Slatina  Nedea – Vlad, Ciocioană, Stanciu, Asaftei – Din, Șt. Leța, Păun – Voicu, M. Leța, Pîrvu. 

F C M Brașov : Stîngaciu – V. Ștefan, Bălan, Naghi, Mandoca – Șoarece (Văidean), Gheorghe, Bența (Fl. Vasile) – Spirea, Cramer, Batacliu.

La doi ani de la promovare, I P A Slatina cu frații Ștefan și Marian Leța în formula de bază, reușește cel mai bun rezultat din istoria clubului, locul trei la finalul ediției 1982-1983. În amintirea vremurilor respective vă prezentăm echipa trimisă în teren de Ion Cîrciumărescu în partida I.P.A Slatina –Metalul 2-0 (M. Leța 75, Stanciu 85 )

 I.P.A.Slatina : Ciurea- Cotoşman, Stanciu, Vlad, Asaftei – Şt. Leţa, Ciocioană, Păun – I. Petre, M. Leța , Comănescu ( Ciucă, Bălan ).

Partida respectivă a fost primul meci disputat pe stadionul 1 Mai, complet renovat și inaugurat în august 1982. Marian Leța este primul marcator pe noul stadion renovat.

 

Schimbul de generații nu iartă pe nimeni !

 

Cu o capacitate de efort deosebită ,mijlocașul venit de la Corabia a reușit multe meciuri bune în tricoul fotbalului slătinean, două dintre ele, cele contra echipelor  Jiul Petroșani și Autobuzul București  i-au  rămas ca punct de reper pe finalul carierei sale. Iată echipa Sportul Muncitoresc Slatina în partida cu Jiul Petroșani: Iliescu –     Mihaiu, Vlad (Vărzaru ), V. Popescu, Asaftei – Şt. Leţa, N. Păun (Pârvu ), Din, Otiman – Plăviţiu, Răduţ.  În returul sezonului 1988-1989 ,conform presei locale,din 25 februarie 1989 ,părăsesc echipa slătineană jucători importanți : Iliescu, N. Păun ,Tâţu, Şt. Leţa, ca să-i amintim pe ce mai reprezentativi.  După 1990, fotbalul slătinean a trăit doi-trei ani numai datorită fondului de jucători care se formase în partea a doua anilor 1980. Ștefan Leța a mai încercat ceva ca antrenor la Cărbonoase dar era clar că cel puțin în această zonă fotbalul nu mai avea viitor.

 

Ajutor de la Gică Craioveanu !

 

Ca majoritatea românilor, după retragerea din   activitate Ștefan Leța si-a încercat norocul și în străinătate. Prima țintă a fost Italia la recomandarea unui prieten. Din păcate persoana de        încredere nu l-a mai putut ajuta așa că a luat     drumul Spaniei , tot la recomandare unei cunoștințe. Salvarea a venit de la prietenul său Gică Craioveanu care ținea foarte mult la Fane Leța pentru că a fost primul care l-a sprijinit la sosirea la Metalurgistul.

”L-am așteptat pe Gică la poarta stadionului , când m-a văzut s-a bucurat foarte mult. I-am povestit totul și s- oferit să-mi acorde tot sprijinul. Stând de vorbă în parcarea stadionului  l-am cunoscut și pe Guardiola cu care am dat mâna și pe colegii săi . A fost ceva deosebit pentru mine ” încheie Ștefan. Astăzi, Leța este pensionar, locuiește la Corabia și urmărește fotbalul doar la televizor.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu